Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran (Tulis dan Mewarnai) untuk Guru TK Masjid Muslimin
DOI:
https://doi.org/10.70340/japamas.v4i1.231Keywords:
Pelatihan, media pembelajaran, tulis dan mewarnai, guru TK, anak usia diniAbstract
This training on the development of writing and coloring learning media was conducted with the aim of enhancing the competencies of teachers at Masjid Muslimin Kindergarten in designing and creating creative, educational, and engaging teaching materials for early childhood learners. Writing and coloring media play a crucial role in developing fine motor skills, imagination, and cognitive abilities in young children. The training activities included an introduction to the concept of writing and coloring-based learning media, worksheet creation techniques, and the integration of Islamic values into learning materials. The training methods used were lectures, demonstrations, and hands-on practice, enabling participants to apply the outcomes in their teaching practices. The results of the program indicated an increase in creativity and teachers’ abilities to produce writing and coloring media that are appropriate for the characteristics of early childhood learners at Masjid Muslimin Kindergarten.
Downloads
References
M. Nur Rohmah, L. Marlina, A. Murtopo, H. Hartatiana, dan I. Dwi Sartika, “Pengembangan Media Buku Ajar 3M (Menempel, Mewarnai, dan Menulis) dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Kelas B di TK Negeri 1 Tanjung Lago Kabupaten Banyuasin,” Innovative: Journal Of Social Science Research, vol. 3, no. 5, hlm. 5587–5599, Okt. 2023. ([journal.upgripnk.ac.id][1], [J Innovative][2])
K. Nisak dan E. Destiana, “Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5‑6 Tahun Melalui Kegiatan Mewarnai dengan Teknik Gradasi di TK,” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 1, no. 4, hlm. 16, Jun. 2024. ([edu.pubmedia.id][3])
B. Kamil, “Meningkatkan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan 3M (Mewarnai, Menggunting, Menempel) di TK DW Agung Batin,” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 1, no. 4, hlm. 16, Jun. 2024. ([edu.pubmedia.id][4])
D. Hidayana, I. Izzah, dan I. H. Kiromi, “Peningkatan Kemampuan Anak dalam Mengenal Warna dengan Menggunakan Media Balok pada Anak Usia Dini,” Journal of Education Research, vol. 5, no. 2, hlm. 1097–1104, Apr. 2024. ([jer.or.id][5])
D. Irmayanti, D. P. Imaniar, A. S. Marwa, A. Febriani, dan A. Firmansyah, “Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Kegiatan Mewarnai dengan Mencampurkan Warna Dasar,” Kolaborasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, vol. 4, no. 1, hlm. 38–43, Feb. 2024. ([journal.inspira.or.id][6])
S. Maimunah, A. W. Ahkas, dan R. Devianty, “Implementasi Kegiatan Mewarnai Menggunakan Media Kolase dalam Meningkatkan Kreativitas pada Anak Usia Dini di PAUD Nursyamsiani Tahun Ajaran 2023/2024,” Ta’rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, vol. 5, no. 4, hlm. 23–34, Aug. 2024. ([journal.staiypiqbaubau.ac.id][7])
N. Yona dan P. Purwoningsih, “Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kegiatan Mewarnai,” Journal of Education Research, vol. 4, no. 3, Artikel 659, 2021 (artikel yang tetap relevan). ([jer.or.id][8])
A. Ndula Awang, A. T. Samudra, E. Setyowati, dan E. Sumarti, “Belajar Mewarnai Bersama Anak Usia Dini dengan Menggunakan Media Krayon,” Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat, Universitas Insan Budi Utomo, 2023. ([ejurnal.uibu.ac.id][9])
R. D. E. Panggabean, W. S. Limbong, dan I. S. Laia, “Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5‑6 Tahun Melalui Kegiatan Mewarnai,” Jurnal Ilmiah Aquinas, vol. 6, no. 1, 2024. ([ejournal.ust.ac.id][10])
D. R. Miftakhi dan H. Pramusinto, “Implementasi Peningkatan Profesionalisme Guru PAUD melalui Diklat Berjenjang,” di ArXiv preprint, Mar. 2023. ([arxiv.org][11])
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andrian Andrian, Ika Agustina, Reniwati Lubis, Gunawan Gunawan, Herri Trisna Frianto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.